Dag 6 Mijn eerste schooldag ....

31 januari 2014 - Toronto, Canada

Good morning,

Voordat de wekker gaat ben ik klaar wakker. Ik heb er super veel zin in. Eerlijk gezegd had ik de moed al opgegeven. Het gaat nu toch echt gebeuren. Ik ben blij dat ik na volgende week een Publieke en Private School met elkaar kan vergelijken. En ik ben zo benieuwd naar de klaslokalen, de kinderen, de verschillen en overeenkomsten in de communicatie met kinderen. We vertrekken om 07:15 uur en lopen richting de streetcar. Hij is al in aantocht dus Elisabeth en ik trekken een sprintje om deze te halen. We betalen de chauffeur en ploffen op een stoel. Het duurt niet lang voordat we er weer uit moeten, niet omdat we er zijn, maar omdat de streetcar om de een of andere reden niet verder kan rijden. Gelukkig verzint Elisabeth snel een oplossing en nemen we de Subway. Ik vraag me ondertussen af of het vrijdag de 13e is, want er komt voorlopig geen metro. Door de luidspreker klinkt er een bericht dat er een dronkelap aan de noodrem heeft getrokken en daardoor alles zal vertragen. Hebben wij dat.......?.Gelukkig zijn we op tijd vertrokken vamorgen, dus we hebben genoeg tijd en wachten geduldig af. Vanuit de donkere gangenstelsel onder de grond verschijnen er twee felle lampen. De metro arriveert en we stappen in. Na een aantal stops, lopen we met flinke passen de buitenlucht tegemoet. We lopen nog een klein stukje door en komen eindelijk aan bij de Public Rosedale School. Ik slaak een zucht van opluchting......We zijn er !! Ik kijk naar het hoge gebouw en kan nergens een bord met de naam van de school ontdekken, een schoolplein of iets waar je een school aan kan herkennen. Elisabeth opent de deur van het hoge gebouw en drukt op het knopje van de lift, maar dat heeft weinig zin. De lift doet het vandaag niet, dat kan er ook nog wel bij. Elisabeth bedenkt een andere manier om boven te komen, want dit is nieuw voor haar. We gaan via een andere weg, met een andere lift naar de derde etage. Nu zijn we er Rosemary Schooldan.........Ik laat alles op me inwerken en ik kijk mijn ogen uit. Ik loop nu door een klaslokaal in Toronto!!! Dan hoor en zie ik zoveel dat ik het bijna niet kan bijhouden in mijn logboek. Ik maak snel nog wat foto's voordat de kinderen komen. Ik maak kennis met de collega's van Elisabeth en breng een bezoekje in elke klas. Ik stel vragen, observeer en neem interviews af. Heel veel informatie wat ik in me opneem en waar ik over na kan denken. Er zijn een aantal opvallende verschillen, die wel leuk zijn om met jullie te delen. Zoals de verplichte uniformen en twee vreemde talen, Mandarijn en Frans, dat vanaf grade one. (de 4 jarige) wordt onderwezen. Het is leuk om te zien hoe de kinderen zich voorbereiden op het grote feest van vanavond. Chinees nieuwjaar! Ik kom oren en ogen tekort, voordat ik het weet is het 16:30 uur. Ik neem afscheid en laat lekkere Hollandse dropjes achter, waar ze erg blij mee zijn. Met een hoofd vol indrukken, zoek ik de subway op en ga ik lekker naar huis.

'In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk wel'

Fijn weekend allemaal, Mariëtte

1. Jasper:
    1 februari 2014
    Top!!! Eindelijk aan de bak! En nu in het weekend meteen uitwerken?
  2. Ingrid:
    Hee meissie,

Eindelijk...toegang tot...
    Leuk he om er nu echt te zijn...
    had je de interviews voorbereid ?
    Frans vanaf 4 jaar begrijp ik...maar Mandarijn...waar komt dit idee vandaan joh???
    Ik ben zelf ook erg benieuwd naar het opleidingsniveau van de teachers. Overeenkomsten/verschillen met onze opleidingen. Zijn ze daar ook bezig met het upgraden van de opleiding , zoals hier met de universitaire PABO??
    Of is het opleidingsniveau sowieso hoger??
    Nu lekker weekend houden..alle indrukken verwerken in je hoofd en op papier.
    Maar ook ff lekker chillen meid!
    Ik spree je zondag weer, ga nu naar de sporthal want Ilse moet volleyballen. Waarschijnlijk zitten Luus en Ton er ook!
    Dag kanjer..till tomorrow en have fun!!
  3. Pa en ma:
    1 februari 2014
    Dit is wel heel erg veel aan indrukken maar wel leuk ja de uniformen had ik al wel begrepen.
    In meer Europese landen is het verplicht.
    Ik vraag me af zou dit invloed hebben op hoe kinderen met elkaar omgaan.
    Over het Mandarijn gesproken dat wordt hier ook al op aantal scholen gegeven.
    Was vorige week op het nieuws.
    Schijnt belangrijker te worden dan het Arabisch .
    Ben erg nieuwsgierig hoe je dit alles zult ervaren.
    Terug in de tijd of juist vooruit.
    xxxxxxx mama
  4. Jeannette Plaizier:
    3 februari 2014
    Je schrijft zo leuk, geweldig om te lezen.
    Guido is nu ook terug uit Calgary en moet nog duidelijk wennen.
    Hij heeft een hele positieve indruk van Canada.
    Loopt in zijn t-shirt naar buiten, warm hier zegt hij
    Jij nog veel plezier en we zijn benieuwd naar je verdere verhalen