Dag 12 Hoeveel zei u....$ 45.000 dollar????

6 februari 2014 - Toronto, Canada

Hello,

Brrr wat is het koud buiten. Ik loop de straat uit en ben op weg naar de streetcar. Als ik de hoek omloop, rijdt er net een aan mijn neus voorbij. Ik wacht op de volgende die mij in 10 minuten bij de Subway afzet. Het is erg druk, vooral richting het zuiden van Toronto, inmiddels ken ik de weg en kom ik aan op Havergal. Ik ga op zoek naar het lokaal van grade 2. Vanaf 8 uur kunnen de girls het klaslokaal in, hier vangt de juf ze op. Ze neemt uitgebreid de tijd om met elk kind een kort gesprekje te voeren. Om half 9 starten we de dag gezamenlijk met alle klassen in de hal. Daarna lopen we weer terug naar de klas waar de kinderen beginnen met kunst in de Taal. De instructie is dit keer niet op het kleed maar alle meisjes zitten aan hun tafel. Ik merk een duidelijk verschil in motivatie en concentratie in deze groep vergeleken met de andere groepen. Ik heb een kort gesprekje met de leerkracht en stel haar al mijn vragen. In de pauze mogen de kinderen uit twee opties kiezen, naar buiten gaan of in de gymzaal een spel doen onder begeleiding van kinderen uit grade 6. Na de pauze krijgen ze een instructie voor de rekenles, dit keer wel op het kleed. De juf schenkt veel aandacht aan het doel en het proces van de les. Ze stelt veel vragen, daagt kinderen uit en zet ze aan het denken. Mooi om te zien! 's Middags ga ik naar Grade 6, waar ik niet heel erg lang kan blijven de kinderen zijn bezig met een toets. Ik loop weer terug naar de hal waar een groep drumles krijgt met een skippybal. Havergal heeft een persoon van buitenaf uitgenodigd om elke klas een drumles te geven deze week. Hierna heb ik nog een interview met een leerkracht van grade 2. Na het interview praten we nog wat na en hebben we het over de verschillen van onderwijs hier en in Nederland. Ze kijkt verbaasd als ik vertel dat alle collega's van mij, die ook moeder zijn, parttime werken. Hier op Havergal, werken de moeders voornamelijk fulltime. Als ik daarna vertel dat ik op mijn vrije dagen met de kinderen na schooltijd aan een kopje thee met een koekje zit, valt ze bijna flauw. Vijf dagen werken en after school care is niet meer weg te denken. Als we verder kijken naar de verschillen van het aantal lesuren, dan ontvangen ze hier ongeveer 4 lesuren per week meer dan in Nederland. Daarbij bieden ze extra lessen voor en na schooltijd  aan, Dans, Science, muziek etc. Hier hangt ook wel een prijskaartje aan. Wil je je dochter op Havergal les laten volgen, dan kost je dat 45.000 dollar per jaar. Hier zitten de uitjes en verschillende setjes uniforms inbegrepen. Dat scheelt weer......Ik kijk tot slot nog even mee met een bibliotheek les. Ze zijn bezig met een top 10 prentenboeken van Havergal. De kinderen luisteren, delen meningen en stellen vragen aan elkaar. Onder het genot van een hapje fruit, sluiten we deze dag af, dat is  wat anders dan met bitterballen. Hierna begint mijn reis weer naar huis. Morgen is mijn laatste dag op Havergal dan word ik verwacht op de Upperschool. Ben benieuwd hoe het daar gaat.......

'Een niet werkende moeder bestaat niet'

Lieve groet, Mariëtte

1. Jaap:
    7 februari 2014
    Een niet werkende vader ook niet. Jammer dat de week er weer op zit, ik denk dat je terug in Nederland je reislogger moet voortzetten anders val ik in een diep gat
  2. Kees:
    7 februari 2014
    Voor zo'n bedrag mogen ze ook bij ons op school komen. Wil ik nog wel voor de kleding zorgen.
    Het begint aan het einde te raken. We hebben je gemist dus het is fijn dat je terug komt.
  3. Ingrid:
    Forse bedragen Jetje!!
    Kees ziet al mogelijkheden .
    Wat ik wel heel mooi vind is dat er 's morgens tijd wordt ingeruimd om de meisjes te begroeten. Daar moeten we maar eens over door praten..vooral gelet op de bovenbouw!
    Geniet van je laatst dag in Canada en fijn dat je er volgende week weer bent!
    lfs Ingrid
  4. Carla:
    7 februari 2014
    Heeee jet. Toch wel erg prettig dat je hier in Nederland nog tijd hebt om met je kids een kopje thee te kunnen drinken zo na schooltijd. Ook belangrijk toch.. Alweer twee weken voorbij. Mooie ervaringen opgedaan zeg ik. Ook weer fijn om straks het thuisfront weer in de armen te sluiten. Ik wens je een fijne terugreis. Wees voorzichtig!! Zal je verhalen missen, vond ze erg prettig om te lezen. Doeiii lieve vriendin!!! Groetjes carla. Xx
  5. Danielle:
    Hoi, hoi,
    Hoe zou het hier zijn als ze zoveel zouden betalen en uniformen verplicht stellen? Oei.
    Ik ben wel benieuwd of zij iets van jouw ideeën of gebruiken over zouden willen nemen?
    Ik moet eerlijk zeggen, zoals je de sneeuw beschrijft, ik een klein beetje jaloers ben :-) alhoewel de temperatuur hier nu heerlijk is. De vogels fluiten en maken nestjes en de bomen lopen al uit. Hele velden met narcissen die al open gaan. Heerlijk voorjaar gevoel.
    Wat leuk dat je zo aan de passanten vraagt waar ze denken waar je vandaan komt. Grappig. Ja rossige mensen komen van oorsprong toch uit het noorden?
    Wicky de viking? Hi Hi
    Geniet nog ff daar en neem zoveel mogelijk mee......

Knuffel ikke
  6. Lies:
    7 februari 2014
    Jet, i'm impressed....wat een prachtig geschreven reisverslag en wat bijzonder om mee te mogen maken. Geweldig. En wat zullen jouw kids blij zijn dat je morgen(?) weer thuiskomt, want ze missen je, begrijp ik van pien en boet. Geniet nog ff van je mooie avontuur. Xx lies