Dag 7 Een gokje kan geen kwaad....

1 februari 2014 - Toronto, Canada

Hello everybody,

"Lady, do you have a member card?" Ik kijk de hostess van de bus vragend aan, moet ik lid worden om de Niagara watervallen te bezoeken? Al gauw heb ik door wat ze bedoelt, ze heeft het over een lidmaatschap van het casino! Ik zit in een "gamblers-bus" Het schijnt dat je vrij mag reizen, als je een member card hebt van het casino.

Ondanks dat mijn verslagen nog niet af zijn, ga ik het er even van nemen vandaag. Ik ga naar de Niagara watervallen! Ik zit in de bus en maak plaats voor een meisje wat op zoek is naar een vrij plekje. Ik kijk om me heen en zie vooral mensen van Chinese afkomst. Tenminste dat denk ik, maar hoe zie ik eigenlijk het verschil tussen bijvoorbeeld Chinezen en Vietnamezen? Ondertussen luister ik naar hun taal en vind ik het mooi om te zien hoe de mensen van verschillende culturen elkaar hier respecteren. Ik ben nieuwsgierig of de mensen voor mij in de bus van Chinese afkomst zijn. Op de een of andere manier blijft de Chinese cultuur mij interesseren. Zou het door die wandeling van de eerste dag komen? Ik ga het ze gewoon vragen, "excuse me, may I ask you something!" Ze geven antwoord op al mijn vragen. Al is het soms nog best lastig te verstaan. Ze praten in twee talen, een combinatie van Beijinghua en Engels. Ik maak kennis met Minkyong naast me en voordat ik het weet reis ik van China naar Korea. Ik geniet van haar verhalen en foto's. Ze laat foto's zien van haar huis in Korea, haar moeder die ze zo mist en haar lievelingseten. Uiteraard laat ik de mooie tulpen, molens en mijn kinderen zien. Zonder er erg in te hebben, hebben we er al twee uur op zitten en stopt de bus. We lopen het winkelcentrum in dat zich vòòr de Niagara Falls bevindt. Hier vind je heel veel restaurants, winkels en kledingzaken. Na verloop van tijd nemen we afscheid en scheiden onze wegen. De watervallen kun je met de taxi, bus of te voet bereiken. Ik kies voor het laatste. Eigenlijk ben ik net een paar weken te laat, anders had ik de bevroren watervallen gezien!! Het is nu vies weer, alle sneeuw is aan het smelten dus ik ben blij dat ik mijn warme boots aan heb. Beneden bij de watervallen zijn er weinig mensen, maar als ik de vele parkeerplaatsen, hotels, restaurants, neon reclame en souvenirwinkels zie, kan ik me wel een voorstelling van de watervallen bij mooi weer maken. Ik luister naar duizenden liters die per minuut naar beneden storten. De stad lijkt wel op een groot park met allerlei vertier mogelijkheden. Jammer, daardoor valt het natuurwonder een beetje in het niet. Ik maak nog een paar foto's, loop weer naar boven en zoek een warm plekje op. Ook ik zoek het vertier op en neem een kijkje in het casino. Hier is het droog en warm en ik hoor alleen maar gerinkel van belletjes van de gokkasten. Verderop zie ik de poker, black jack en roulette tafels, het is hier super druk. Ik zoek een roulette tafel en vraag naar de regels die hier in Canada gelden. Weet je wat, ik laat de dollars lekker rollen. Het is gezellig aan deze tafel en de croupier is erg vriendelijk. Na een poosje tel ik mijn fiches en wissel ik ze weer in. Het is mooi geweest.....this lady is going home. Met mijn koptelefoon op geniet ik van de muziek in de bus en word ik weer veilig in Toronto afgezet....

'Cultuur kleurt het leven'

Have a nice day, Mariëtte

1. Luus:
    2 februari 2014
    Alweer een week weg... Tjonge wat gaat dat toch snel. Ik geniet van je verhalen en avonturen. Een spannende week staat voor de boeg. Veel plezier met het bezoeken van scholen, geef je ogen en oren goed de kost. Ik kan niet wachten op alle live verhalen en foto's. Een dikke kus en geniet van de zondag. Xxx
  2. Elsbeth:
    Een fijne dag Mariëtte.

Wat een mooie en bijzondere verhalen. In korte tijd maak je wel veel mee zeg!
    Geniet nog komende week, veel succes op de scholen.

Groetjes Elsbeth.
  3. Ingrid:
    Hee meissie,

Leuk he die Falls!! Je bent er dus echt geweest ..hoe gaaf is dat..
    Mijn eerste ervaring met een Fall was in Indonesië...ik was diep onder de indruk van het natuurgeweld maar ook van de schoonheid..het neerstortende water leek wel op prachtig, lang golvend haar van een fee. Super ervaring.
    Goed dat je hiervoor hebt gekozen..die verslagen en boeken wachten wel, maar deze ervaring pakken ze je niet meer af!! Yeah Yeah!!
    Maandag aan de bak joh.. 'k ben zo benieuwd naar je ervaringen.
    Zou je , als je tijd hebt, ook wat informatie willen opvragen over pesten. Gebeurt dat daar ook? Welke (preventieve) interventies passen zij toe.
    Wij hebben komende week Open Dag op school.
    Hugs from "the one and oldie eykeltje" en tot morgen!
  4. Marleen:
    Hey Mar,

Wat een avontuur zeg!!
    Ik geniet van je verhalen die je schrijft..
    En de slogans zijn erg treffend bij je verhalen.. leuk!!!!
    Geniet en tot snel op school!!!!
  5. Janneke:
    He Marriette!
    Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Succes en heel veel plezier nog!
    Groetjes Janneke
  6. Wilma:
    3 februari 2014
    He Mariette!

Wat bijzonder dat je de kans kreeg om deze reis te maken.
    Geniet er van.
    Kijk goed om je heen.
    En ik hoop dat de ervaringen en ideeen die je opdoet een stimulans en eyeopener kunnen zijn voor de Triangel.
    Mijn ervaring tijdens het bezoeken van scholen in andere landen is dat het soms zo veel indruk maakt dat je vergeet om er foto's van te maken,en vragen te blijven stellen.
    Ik geniet van de verhalen die je schrijft.
    Succes deze week, en geniet er vooral van!

Wilma
  7. Kees:
    3 februari 2014
    Goed van je dat je naar de watervallen bent geweest. Dat is erg indrukwekkend. En je vergeet te vertellen wat je gewonnen hebt in het casino, daar houd ik rekening mee als je komt declareren.
    Vergeet niet naar de naald te gaan!