Dag 13 Zoek de verschillen...

7 februari 2014 - Toronto, Canada

Hello.... Goodbye,

Vandaag moet ik me melden bij de hoofdingang van Havergal. Heel even moet ik denken aan de douane op het vliegveld, van twee weken geleden. De security weet van mijn komst en hij staat klaar om mijn gegevens in te vullen. Ik ga vandaag naar de Upperschool, dit is een afdeling voor de hogere klassen vanaf grade 8. Ik mag een les Engels, Science en social studies meemaken. Hoewel er hier niet meer met een kleed op de grond wordt gewerkt tijdens de instructie, zie ik wel een rode draad door gehele school. Bijvoorbeeld de manier van communiceren tijdens het procesgericht werken.

Aan het einde van deze week (dag) heb ik een afspraak met Mevrouw Dexter (principal) zij wil me graag spreken over mijn bevindingen van afgelopen week. Ik kijk er naar uit en ben benieuwd of datgene wat ik haar ga vertellen bekend in haar oren klinkt. Ik zoek nog even de laatste woorden op die ik in het Engels niet meer weet en loop richting haar kamer. Ze is oprecht geïnteresseerd in mijn verhaal en de feedback die ik puntsgewijs doorloop. Om een tipje van mijn verslag op te lichten, geef ik twee voorbeelden. Een van de sterke kanten van Havergal is het procesgericht werken, in de onderbouw onderbouwd door Reggio Emilo. Hierdoor is er dagelijks veel sprake van communicatie. Een punt waar ze nog beter in kunnen worden is, de kracht van het team. Er zijn veel collega's die niet weten wat er in de Kindergarten gebeurt, laat staan dat ze weten wie Reggio Emilio is. Verder praten we over het culturele aspect, de mentaliteit van de populatie hier op school en het belang van een meisjesschool. Ik stel haar de vraag die de hele week al door mijn hoofd speelt, over het motto van Havergal: 'Preparing Young Women to Make a Difference'. Met grote letters kom ik deze tekst door de hele school tegen. Alleen zo different vind ik ze nu nog niet....Misschien zegt deze foto hieronder genoeg....

Zoek de verschillen...

Havergal, wat een indrukken, belevenissen en gevoel heb jij mij gegeven!!

Twee weken geleden vertrok ik met een tas vol brillen naar Havergal.  Mede door jou heb ik de kans gekregen om telkens een andere bril op te zetten. De bril van een kleuter, leerling, tiener, ouder, leerkracht, horecamedewerker, conciërge, adjunct, directrice, schoonmaakster......   Wonderful, wat een verrijking. Niet alleen ten goede van mijn studie maar ook voor mijzelf als persoon.

'Seek first to understand, then to be understood'

Morgen kan ik nog de hele dag sneeuwballen gooien en van Toronto genieten, daarna neem ik jullie allemaal weer mee terug naar het land waar volgens mij de lente in aantocht is.

Lieve groet, Mariëtte

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jasper:
    8 februari 2014
    Mooi dat er ook naar jou geluisterd wordt.. zo kun je twee kanten op leren.
    Enneh.. succes met sneeuwballen gooien.. neem je er een paar mee? Want hier gaat vast geen sneeuw meer vallen
  2. Ingrid:
    8 februari 2014
    Ik zie je maandag, hoop ik?

zo langzamerhand raak je weer op Nederland gericht..
    om je in de stemming te laten komen..we hebben goud, zilver en brons met schaatsen gehaald!!
  3. Annick:
    9 februari 2014
    Wauw Mariëtte!
    Wat een fantastische verhalen allemaal! Het klinkt alsof je nooit anders gedaan hebt. Super om te lezen hoe je jezelf overal naar binnen praat en met in mijn achterhoofd jouw onzekerheid tijdens onze laatste leerteambijeenkomst. Volgens mij is daar niets meer van over :)
    Ik ben heel benieuwd hoe je al je informatie gaat verwerken, maar dat zal ik ook allemaal wel te zien krijgen via het forum van de HU!
    Geniet nog maar even van de sneeuw, want hier in Nederland zal dat er dit jaar niet in zitten... Het lijkt wel Herfst af en toe!
    Heb je nog meegekregen dat Nederland geschiedenis schrijft op de Olympische Spelen? Een oranje podium 1 & 2 & 3 voor de mannen op de 5000 meter!

Ik kijk nu al uit naar de eerstvolgende keer je weer live te spreken. Dan krijgen we vast nog meer te horen! :)

Geniet nog even!