Dag 10 "Hang het aan de muur..."!!!

4 februari 2014 - Toronto, Canada

Hello again,

Wederom bedankt voor jullie lieve berichten. Ik open mijn mail box en elke keer is het weer een big surprise door wie, maar bovenal wat voor reacties er dit keer zijn geschreven.

Het is dinsdag en ik mag vandaag twee verschillende groepen bezoeken. Grade 1 en 4, van beide niveaus hebben ze twee groepen. Maar voordat de lessen beginnen, starten we gezamenlijk weer in de aula. Ik bereid me voor om zo stil mogelijk een plekje te zoeken, echter hoor ik nu heel veel lawaai uit de aula komen. That's strange? Ik kom er al snel achter waar het over gaat. Alle meisjes van het hockey team worden toegejuicht op het podium. Het Halvergal lied klinkt door de hele school en tot slot komt de mascotte van Havergal ook handjes schudden. Het team van Havergal speelt vandaag tegen The Bishop School, dit is ook een meisjesschool in Toronto. Na deze spectaculaire opening gaat iedereen in een rij weer netjes naar de klas. Het is grappig om te merken hoe snel ik vertrouwd raakt met een nieuwe omgeving. Ik weet al gauw het lokaal te vinden en mijn ogen zijn vandaag iets minder groot dan gisteren, denk ik. In grade 1 zie ik mooie dingen, ik word er warm van. Alle kinderen zitten tijdens instructie op de grond op een groot tapijt. De leerkrachten werken ook merendeel volgens het directe instructiemodel, maar op een andere manier. Ik zie gelukkig veel wat met mijn onderwerp communicatie en kindgesprekken te maken heeft. Doordat ze heel erg op het proces gericht zijn, vindt er veel interactie plaats en volgen ze elk kind nauwlettend. Dit betekent dat ze continue in het hele proces in gesprek gaan met het kind door het kind vragen te stellen en ze zelf aan het denken te zetten. Ik vind dit een ontzettend belangrijk onderdeel omdat je samen het hele proces doorloopt weet je wat het kind bezig houdt, hoe het werkt, waar zijn of haar voorkeur ligt etc. Ik merk aan mezelf dat het luisteren, vertalen, lezen, observeren, proberen in mijn beste Engels te antwoorden, tijd en energie kost. In de pauze heb ik een fijn gesprek met de leerkracht van Grade 1 en krijg ik een paar artikels waar ik erg blij mee ben. Na een heerlijke lunch van het restaurant hier in school, ga ik naar Grade 4 waar de juf aan het voorlezen is en ze er een opdracht aan vastkoppelt. Ook hier zie ik weer verschillende labels en post its aan de muur. Dit is een duidelijke rode draad door de school. Tijdens het werken, beschrijven de kinderen het proces op verschillende manieren. Dit maken ze zichtbaar op de muur, om het te gebruiken als een stukje reflectie. Ik neem nog een kijkje bij de andere grade 4, zij volgen Franse les. Doordat ze vanaf Grade 1 een aantal uren per week Franse les krijgen is dit voor de kinderen heel normaal en werken ze op een hoog niveau. Voordat after school care begint, kijk ik nog even bij muziek en art. De muziek docent is bezig met een blokfluit les. Alle meisjes oefenen met hun liedjes en ik word er crazy van. Mijn oren tuten en ik besluit iets eerder naar arts te gaan. Hier word ik enorm geïnspireerd door de eindproducten. Het resultaat en de afwerking ziet er mooi uit. Ze maken grote pinguïns van papier mache. Hier hebben ze wel een aantal weken aan gewerkt. Het hockeyteam arriveert en ze komen terneergeslagen de school binnen, helaas volgend jaar beter! Ik neem nog even een kijkje bij de Canadese brede school en ga dan weer bepakt en bezakt richting de metro naar huis. Ik hoop dat ik vandaag niet de hele weg hoef te staan, want ik weet zeker dat er een aantal mensen zere tenen hadden gisteren avond.......

"Een leerkracht die niet van zijn kinderen leert, is geen leerkracht"

Have a nice day, Mariëtte

1. Ingrid:
    Goodmorning meissie,

Leuke pinguïns!!!
    Grappig dat je je al meer en meer thuis voelt!
    Het lijkt me toch wel een apart gebeuren met alleeen maar meisjes, dat moet toch heel anders zijn dan gemengde klassen??
    Zou jij ervoor zijn?? Zelfs de reflecties op de post its zien er meisjesachtig en wat "zoet"uit. Ik zou de neiging krijgen om alles als "schattig" te gaan bestempelen haha!
    Vandaag al weer woensdag! Wat gaan de dagen snel meid!
    Wanneer stap je weer in het vliegtuig?
    Wij hebben gisteren een druk bezochte open dag gehad...veel mensen rondgeleid! Leuke mensen en leuke kinderen!
    Ik ga nu een oudergesprek in..spreek je morgen weer!

Liefs van the one and oldie eykeltje
  2. Pa en ma:
    5 februari 2014
    Wat een dag weer en wat een indrukken.
    Jij gaat naar huis en de leerkrachten daar, hebben die ook te maken met zoveel regels en papierwerk ?
    Ik denk dat zo'n dag omvliegt de tijd hier ook hoor het zit er al weer bijna op.
    Zou als ik jou was een verzoekje indienen voor een paar dagen vrij.
    Al is het maar om weer met beide benen op de grond te komen staan.
    xxxxxxx
  3. Luus:
    5 februari 2014
    Wat een verhalen weer zeg! Een hele belevenis. Leuk om mee te lezen, het is net alsof ik er een beetje bij ben. Gelukkig hoeven wij niet zo lang te reizen en op tenen te staan... Geniet van de dag girly. Dikke kus
  4. Elsbeth:
    5 februari 2014
    Wauw wat een mooie pinguïns. Daar is veel tijd aan besteed dat zie je zo.
    Bijzonder dat de hele school samen de dag start.
    Het moet wel vreemd zijn om alleen maar meisjes in de klas te hebben.
    Wat een ervaring!! Geniet nog de laatste dagen in Canada en ik hoor graag de verdere verhalen als je weer op de Triangel bent.

Doei doei.... Elsbeth.
  5. Marielle:
    Hey dirn!
    Wat een leuke pinguïns, die gaan we onthouden voor Crea Bea!!!!
    Wanneer vlieg je weer terug? Ben benieuwd naar al je verhalen!
    Geniet van je laatste dagen, canadian girl!
    X
  6. Kees:
    6 februari 2014
    Ha Jetje
    Het is geweldig om al je verhalen te lezen. Ik ben zeer benieuwd naar je uitwerking van alles wat je ziet en hoort. Kunnen we daar iets van gebruiken in ons onderwijs? Leuk om te zien hoe kinderen zich gedragen, heel anders dan in Nederland. Dat viel mij in Finland ook al op, dat leerkrachten veel meer een mentor zijn dan een orde houder.
    Nog even en dan zit het er weer op.
  7. Helen:
    6 februari 2014
    Hé Marry,

Ik lees van alles over vakdocenten... We want them too;-)
    Procesgericht zijn ze daar dus en minder productgericht? Klinkt erg goed!
    Mooie belevenis deern!
    Liefs
  8. Lineke:
    18 februari 2014
    In Wales hingen de muren ook al zo vol...
    Wat ik daar helemaal geweldig vond: voor elke klas een onderwijsassistent!!!