Monkey style🙈

2 maart 2023 - Diani Beach, Kenia

Laat ik eens niet beginnen over hoe de nacht is verlopen, want dan val ik in herhaling. De verschrikkelijke nachten komen waarschijnlijk door de malariapillen en natuurlijk dat ik René mis.🥲uhm nou ben ik er toch over begonnen.

Na het ontbijt gaan we rond 07:00 uur met Ian, onze chauffeur weer richting het gebied Lunga Lunga. Mijn hemel, wat zijn er veel apen 🙈 🙉 als we een eindje aan het rijden zijn, weten we niet waar we kijken moeten👀 grote, kleine, bruine en zwarte en……

6CAB9D47-5445-453E-ACBC-774D38D9DE4F

VANAF HIER VERBODEN TE LEZEN EN TE KIJKEN onder de <18

A6E15C7C-22F1-4563-8EAB-EA1BB8C61682

Monkey style???? We zien een paar grote en kleine apen 🙊 🙉 🙈 en dan blijkt dat ze schaamteloos, zonder dat ze het zelf door hebben, voor demonstratie materiaal zorgen voor onze lentekriebels week. Whaaaaaa Hebben jullie al een idee welke kant ik op wil? Ik open mijn raampje van de auto, Ian stopt de auto en we vragen de apen wat ze aan het doen zijn 👀🙈Ze gaan rustig door met hun bewegingen, terwijl wij toekijken en ze wilden zelfs geen privacy. Ik vermoed dat er binnenkort gezinsuitbreiding zal zijn en ik ga ervan uit dat wij als toeschouwers beschuit met muisjes mogen komen eten. 🤣 #moetkunnen#

57DCC8E3-AFD1-4AF3-BF6B-13161BDCF680
 F768E25A-6844-47F0-A551-BE829A3A2ADC

We arriveren na 90 km te hebben gereden mooi op tijd op Vanga primary school. We laten de lunchboxen voor Ian achter die op het plein in de auto blijft wachten. Hij is ons elke keer zo dankbaar en blij als wij hem blij maken met een banaan, eitje en een boterham.
Vandaag gaan we de lessen bekijken van Mariam en Perminus. We worden warm ontvangen door de directrice en we krijgen een rondleiding. Het eerste wat in mij op komt is hoeveel tijd het kost om alle leerlingen te laten staan, zingen en klappen voor bezoekers zoals ons. Maar het voelt tegelijkertijd heel fijn.
Het is een mooie school, hier hebben ze wel een waterput en een moestuin en de kinderen mogen hun haar verzorgd laten groeien. Tijdens het 10 uurtje durf ik een slok uit mijn waterfles te drinken, want zij hebben zelf ook iets te drinken of sabbelen op een ijsje. Gelukkig, wat is het heet!!

AEC9A4F1-95A4-468C-971D-95EC9CAD7D560330991C-4C9D-404D-964D-A87D1408159C0588EA10-1F14-4B4B-8809-DBA20C6664A65A1C335D-E588-49D4-A149-2643E052040C

Mariam geeft een geweldige les mathematics, de kinderen oefenen het DHTE schema, dat komt mooi uit, want dit heb ik met mijn klas onlangs geoefend. Ze begint met een leuk verhaal en haar klas zit al in groepjes. Dat is ook wel eens leuk om iemand anders een verhaal horen te vertellen. Ze geeft kinderen willekeurig een beurt en laat ze mooi samenwerken. In het feedback gesprek is ze apetrots en wij ook. Deze leerkracht kan haar collega’s laten zien hoe actief leren ik een klas kan gaan.
Hierna gaan we een les Engels bij Perninas kijken. Hij is een beetje zenuwachtig, maar dit snap ik wel, hij heeft 72 kinderen in de klas, wat een verschil met mijn groep in Nederland. Ook hij zingt een lied en hij laat ze tussendoor bewegen aan hun tafel. Wat ook knap is hoe ook hij het actief leren probeert in te zetten. Hij laat ze ook naar een opdracht lopen in de klas en het blijft heel rustig in de volle klas.

0DE3B27D-752F-4028-A4A3-B429F262CEC165872167-F94F-4000-A058-41E1D40CC63FAC04D48C-9C02-41E5-9385-FA8E87A8EF6F

We bespreken het met hele team tijdens de vergadering, zodat iedereen op de hoogte is van de manier van werken van t4t.
Dit team is gelukkig wel enthousiast en doet lekker mee in tegenstelling tot het team van gisteren.
Op de terugweg naar ons verblijf zijn we vol van deze mooie dag. We hebben veel kunnen doen op deze school en hebben twee leerkrachten op een mooie manier aan het werk gezien.

We hebben wederom hele mooie gesprekken met onze driver. Het gesprek gaat van elektrische auto’s naar het verschil van huizen, relaties, beroepen en zoveel meer.
Dat is eigenlijk niet zo gek, want we hebben ondertussen ongeveer 1000 km samen in een auto gezeten.

Dit was de laatste dag op een school in Kenia, zaterdag ontmoeten we alle leerkrachten van alle scholen. Morgen kan ik weer niet uitslapen, maar dat wil ik ook niet😄 want we gaan op Safari. Ik hoop dat ik mijn lievelingsdier ga zien. Neeeee, dat zijn geen apen. We verzamelen om 4:30 uur, dan is het bij jullie 2:30 uur.ik heb er heel veel zin in. Welterusten allemaal tot morgen🙈🙊

ps. Nogmaals bedankt voor jullie lieve berichtjes en het meereizen, samen is alles gezelliger ❤️

DA5EAACB-2C09-4DFD-8C4C-FEB3309EAF1D

1. Rosemij Snuverink:
    2 maart 2023
    Wat een mooie verhalen Mariette. Je maakt bijzondere herinneringen op de verschillende scholen, superleuk!

Geniet morgen van je Safari, ik hoop dat je je lievelingsdier gaat zien.. ben wel benieuwd wat dat is. Maar de ervaring zal hopelijk onvergetelijk zijn.
    kuwa na furaha .. veel plezier!
  2. Danielle:
    3 maart 2023
    Heerlijk wat een verhalen. 72 kinderen in de klas! Pfoeh niet te geloven! Wel mooi dat ze allemaal naar school mogen!
    Ik ga vast ook mijn lievelingsdier zien, als je me even uit de tas haalt. Hi hi

Ikke ❤️